Teo Sunny

Tradiții de Crăciun – colinde sau doar schimb de covrigi?

Posted on: 12/24/2014

După cum am fost învățată conform tradiției nostre moldovenești, pentru mine, Crăciunul înseamnă colinde și daruri. Însă, anul acesta, toată viziunea mea s-a răsturnat cu picioarele în sus… Dar s-o luăm cu-ncetul. 😀

După obicei, în ziua de Crăciun la porțile caselor noastre apăreau cete de băieți și fete care strigau: ”Primiți colindătorii?!”, iar ca rezultat li se deschidea sau nu ușa. În cazul în care gazda îi primea, aceștia colindau, care și cât putea, unii o colindă, alții 2-3, fiecare după cum știa. Gazda îi mulțumea cu colaci, dulciuri, fursecuri și vin, dacă era cazul. Este de menționat faptul că, acestea aveau loc pe șapte ianuarie, ziua Crăciunului pe stil vechi.

Cu această tradiție am crescut eu. Însă… anul acesta am urmărit o evoluție absolut ciudată a colindului.

***

Acțiunea se desfășura pe data de 23 decembrie, ziua colindului în România, cu o zi înainte de Crăciun. Se întâmpla să fie seară și să ajung în satul Adânca, Județul Dâmbovița. Conform tradiției acestui sat, colindul începe la orele 23:00, iar gazdele ies la poartă cu covrigi, pentru a întâmpina oaspeții colindători.

Am ieșit în așteptare la poartă, am scos covrigii, patru sute la număr, un butoi pe care am pus câteva pahare și o sticlă de vin. În câteva minute s-a început toată nebunia. Oameni grămadă, tineri și bătrâni, se apropiau de poartă, ziceau: ”Bună dimineața”, își luau covrigii, unii spunând ”bagdaproste”, iar alții uitând să mai mulțumească și plecau grăbiți la următoarea poartă, iar eu mă uitam în jur și tot întrebam:”Și unde-s colindele?”. A fost o singură ceată care la rugămintea noastră a cântat, cred că, o strofă dintr-o colindă, dar totul s-a petrecut atât de repede, încât nici nu am reușit să-mi dau seama. Partea bună era că, aveam un CD cu colinde în mașină, deci –  am avut ce asculta. 😀 Lumea s-a împrăștiat destul de repede, iar noi am rămas înghețați, cu zâmbetul pe buze și cu mai mult de jumătate de covrigi împărțiți.

Din fericire, nu în toate localitățile României tradițiile de colind sunt la fel. Spre exemplu, gura oamenilor spune că, în Maramureș sunt cele mai frumoase tradiții de Crăciun, și cele mai adevărate colinde. Sper la anul să ajung acolo! 😉

10859400_1026327917382803_859792520_n

10841587_1026328150716113_1991238782_n

5 răspunsuri to "Tradiții de Crăciun – colinde sau doar schimb de covrigi?"

Toae colinzile românești sunt pline de suflet! Într-adevăr, cele din Maramureș ai ceva specia!

Crăciun binecuvântat!

🙂

Crăciun fericit Dumneavoastră și familiei!

Mai nou, daca le dai covrigi, cozonac, fursecuri, nuci …in loc de bani, le gasesti aruncate pe drum(?!).

Da… din păcate e adevărat, se dau și bani, și în zilele noastre au ajuns să fie mai prețuiți decât dulciurile sau mulțumirea sufletească…(

Lasă un răspuns

Campanii susținute:

Cele mai bune articole și pagini

